Spelindustrin driver på utvecklingen av nya tekniker för marknadsföring

Annonsnätverk, eller affiliatenätverk som är en synonym, är en slags mäklare av internetreklam. De kan sägas befinna sig mitt emellan ett företag som vill dirigera besökare till sina sidor och innehavare av webbplatser där det kan vara intressant för dessa företag att annonsera.

Marknadsföring via den här typen av mäklare och nätverk kommer stark inom många branscher idag. Inte minst inom iGaming, alltså spel om pengar online, har detta kommit att bli helt avgörande. Många stora aktörer inom affiliatemarknadsföring driver själva hundratals sidor online vars primära syfte alltså är att skapa trafik på andra hemsidor via bland annat direktlänkar. Detta är en typ av reklam som blivit viktigare än till exempel reklam i TV eller dagstidningar. Hela reklambranschen håller med andra ord på att förändras. För att lyckas med annonsnätverk krävs bland annat djupa kunskaper om hur sökmotorer som Google fungerar. En del är att utifrån den kunskapen skriva sökordsoptimerade texter, vilket innebär att fler besökare hamnar på sidan. Har man inte denna typ av kunnande kommer inte sidan man använder som annonsportal att dra tillräckligt många besökare. Anledningen till att affiliatemarknadsföring blivit så stort inom iGaming anses vara att det är en industri som bara finns online. Det handlar om upplevelser som kan marknadsföras, köpas och distribueras inom loppet av några sekunder.

Kurvorna pekar brant uppåt inom affiliate marketing

En serie konferenser flyttar fram gränserna för arbetet med affiliatemarknadsföring

Den 24-25 April 2018 gick “Nordic Affiliate Conference” av stapeln på Marriott Hotel i Köpenhamn. Det var en mycket uppskattad konferens som i första hand handlade om affiliatemarknadsföring inom iGaming industrin på den nordiska marknaden. Det kan låta som ett smalt område, men detta är en industri som växer närmast explosionsartat, och som omsätter väldigt stora belopp idag. Nordic Affiliate Conference samlade nyckelpersoner inom fältet och intresserade åhörare. Programmet bestod av workshops, föreläsningar och tillfällen att nätverka. Det var inte fråga om en enskild händelse utan en av många konferenser som arrangerats för samma målgrupp, det vill säga alla med ett intresse för iGaming och marknadsföring.

Eventet blev populärt bland alla deltagare. Nya online casinon ställde ut på konferensen, och casinon är en av de absolut viktigaste målgrupperna för företag som sysslar med affiliatemarknadsföring. Bland annat för att konkurrensen är så stor att annonsnätverk får en avgörande roll för kundtillströmningen. Ett nytt casino behöver ha banners på ett mycket stort antal sidor och det är annonsnätverk som är nyckeln till detta.

Det är förvånansvärt enkelt att komma igång med affiliatemarknadsföring

I princip alla casinon har “affiliate partners”. Det anses vara det effektivaste sättet att göra reklam för online casinon. Ett casino som köper reklamplats hos en affiliate betalar i regel bara när reklamen har effekt och en besökare på sidan verkligen klickar på casinots banner. Det innebär att detta är ett väldigt kostnadseffektivt sätt att göra reklam. Ofta kan vem som helst bli en affiliate till ett företag inom iGaming. Hur mycket man tjänar beror sedan på hur många besökare ens sida har och om innehållet är relevant i relation till dem som annonserar.

Tillställningar som “Nordic Affiliate Conference” är väldigt betydelsefulla när det handlar om kunskapsutbyte och kontaktskapande i denna unga bransch. Såväl upplevelseindustrin som detaljhandel flyttar i allt större utsträckning ut sin produkter på nätet, det innebär att marknaden växer snabbt. Även om olika annonsnätverk konkurrerar med varandra om stora kunder kan det ligga i deras intresse att just utbyta erfarenheter och kunskap med varandra.

Det finns stora pengar att tjäna på annonser online